Overslaan en naar de inhoud gaan
Personenalarmering

Personenalarmering

Vindt u het fijn als u weet dat u in noodsituaties met één druk op de knop dag en nacht professionele hulp krijgt van ViVa! Zorggroep? Dan is personenalarmering iets voor u. In uw huis wordt een alarmapparaat geïnstalleerd en u draagt een halsmedaillon of een polsbandje waar de alarmknop op zit. 

Personenalarmering is geschikt voor noodsituaties en als uw telefoon niet binnen handbereik is, denk hierbij aan:

  • Wanneer u valt en direct hulp nodig heeft
  • Wanneer u dringend van uw zorgverlener/ mantelzorger assistentie nodig heeft
  • Wanneer u zich onwel voelt en acute zorg nodig heeft

Hoe werkt het?

In geval van nood drukt u op de alarmknop. U krijgt dan de meldkamer te spreken en als dat nodig is schakelen zij onmiddellijk de juiste zorg in van ViVa! Zorggroep. Deze dienst is er zeven dagen per week, dag en nacht. Middels een sleutelkluis hebben de zorgverleners toegang tot uw woning. Op deze manier kunt u veilig in uw eigen woning blijven wonen. 

Op het moment dat u hulp nodig heeft, drukt u op de alarmknop. Er wordt dan direct verbinding gemaakt met de meldkamer. U hoort vervolgens een medewerker van de meldkamer praten en u kunt dan aangeven wat er aan de hand is. De alarmcentrale schakelt de door u gekozen mensen in. Dit kunnen mensen uit uw persoonlijke omgeving zijn (sociale opvolging) of professionele zorgmedewerkers van ViVa! Zorggroep.  

Het alarmapparaat

Het alarmapparaat bestaat uit twee onderdelen:

  1. Een basisstation, dat op een centrale plek in uw huis (veelal is dit de woonkamer) komt te staan
  2. Een draadloze zender met een alarmknop

Het alarmapparaat wordt in uw huis in de woonkamer geïnstalleerd, de draadloze zender met een alarmknop kunt u in een halsmedaillon of om uw pols dragen. Het alarmapparaat heeft een bereik van ongeveer 30 vierkante meter, binnen en buitenshuis.

Kies uit 3 pakketten

ViVa! Ledenservice biedt drie pakketten aan: A, B en C. Soms is het mogelijk om bij een medische indicatie en bij sommige aanvullende verzekeringen een deel van de maandelijkse kosten van de huur van het alarmapparaat via uw zorgverzekeraar vergoed te krijgen. Onderstaand schema geeft u inzicht in welk pakket bij u past. 

 

Ik heb nog geen alarmapparaat

Ik heb al een alarmapparaat

Ik wil een alarmapparaat en regel zelf de opvolging

Als u de complete dienst wilt afnemen bij ViVa!, dan kunt u gebruik maken van pakket A.

Als u zelf al een alarmapparaat heeft aangevraagd via uw zorgverzekeraar, dan kunt u gebruikmaken van pakket B.

Als u alleen een alarmapparaat met aansluiting op de meldkamer wilt huren en zelf zorgt voor twee contactpersonen, dan kunt u gebruik maken van pakket C.

Pakket A

Pakket B

Pakket C

  • 7x24 uur professionele alarmopvolging
  • Alarmapparaat en halsmedaillon of polsband
  • Clavisio sleutelkluis
  • 7x24 uur professionele alarmopvolging
  • Clavisio sleutelkluis
  • Alarmapparaat en halsmedaillon of polsband

 

Vier redenen om lid te worden van ViVa! Ledenservice

1

Uitleen loophulpmiddelen

Gratis uitleen van eenvoudige loophulpmiddelen zoals krukken en een standaard rollator 

2

Hulp bij noodsituatie

Zekerheid van professionele hulp, ook in nood, met een abonnement op personenalarmering

3

Ondersteuning bij vragen

Ondersteuning bij uw vragen op het gebied van wonen, welzijn of zorg

4

Korting voor leden

Alle diensten worden met een aantrekkelijke ledenkorting snel geleverd door betrouwbare partners

Meer informatie

Hoe vraag ik Personenalarmering aan?

Dit kan op 2 manieren:

1. Door het invullen van één van de formulieren die onderaan deze pagina staan. Wij hebben een ingevuld en ondertekend formulier van u nodig. Telefonisch kunnen wij helaas geen aanvragen in behandeling nemen. Nadat wij het formulier hebben ontvangen, wordt in de regel binnen 5 werkdagen het alarmapparaat en eventuele Clavisio sleutelkluis geplaatst. Bij spoed kan het in overleg vaak al binnen 48 uur.

2. Via uw zorgverzekeraar. Binnen 6 tot 8 weken zal het alarmapparaat geplaatst worden. Uw medische situatie bepaalt of de persoonsalarmering vergoed wordt door uw zorgverzekeraar. Hiervoor dient u telefonisch contact op te nemen met uw zorgverzekeraar. Als u professionele opvolging van ViVa! wenst, dan kiest u voor pakket B en vult u daartoe de benodigde formulieren die op onze website staan in.
 

Tarieven

Pakket A

Kosten: € 47,- per maand
Eenmalige aansluitkosten: € 112,50
Verwijderingskosten: € 48,50

Pakket B

Kosten: € 23,50 per maand
Eenmalige aansluitkosten sleutelkluis: € 95,-
Verwijderingskosten: € 48,50

Pakket C

Kosten: € 23,50 per maand
Eenmalige aansluitkosten alarmapparaat: € 95,-
Verwijderingskosten: € 48,50

Voor spoedaanvragen van alle pakketten geldt een toeslag van € 85,00.

Vergoeding abonnementskosten

Heeft u Personenalarmering nodig om een medische reden? Dan vergoedt uw zorgverzekeraar soms een (groot) deel van de kosten van personenalarmering uit de basisverzekering. De vergoeding bestaat uit een deel van de maandelijkse kosten voor de huur van het alarmtoestel. De abonnementskosten op de meldkamer (zorgcentrale) moet u zelf betalen. Ook is het mogelijk om vanuit de aanvullende zorgverzekering voor vergoeding in aanmerking te komen. Informeer vooraf bij uw zorgverzekeraar naar de mogelijkheden.

Moet ik lid zijn van ViVa! Ledenservice?

Ja, Personenalarmering is een exclusieve dienst van ViVa! Ledenservice en kan alleen afgenomen worden in combinatie met een lidmaatschap ViVa! Ledenservice.

Meer weten over de voordelen van ViVa! Ledenservice? Klik hier. 

Hoe verloopt de aanvraagprocedure?

Wanneer wij de ondertekende aanvraagformulieren hebben ontvangen, nemen wij zo spoedig mogelijk (binnen 24 uur) contact met u of de aanvrager op, om een plaatsingsafspraak te maken.

Kan ik ook een polszender krijgen?

Ja, u kunt in plaats van een halszender ook een polszender ontvangen. U kunt dat aangeven bij de aanmelding.

Hoe weten jullie dat mijn Personenalarmering het doet?

Er vindt op afstand een controle plaats door de meldkamer of uw Personenalarmering het doet. Dat gebeurt periodiek en hier merkt u verder zelf niets van.

Wij adviseren ook om zelf maandelijks een testmelding te maken. U drukt hierbij op de knop en wacht totdat de centralist vraagt: ‘mevrouw/meneer wat is er aan de hand?’. U dient hierop te antwoorden dat het om een testmelding gaat en dat u nu zeker weet dat alles naar behoren werkt.

Hoe groot is het bereik van Personenalarmering?

Buiten uw huis bedraagt het bereik 50 meter, gemeten vanaf het alarmapparaat. Er dienen geen grote obstakels tussen de Personenalarmering en de zender te zitten.

Hoe werkt de opvolging bij Personenalarmering?

U kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden voor de opvolging bij Personenalarmering:

Sociale alarmopvolging
Sommige mensen vinden het prettiger als er (eerst) contact wordt opgenomen met familie, vrienden of bekenden. Bij alarmering wordt er door de medewerker van de meldkamer verbinding gemaakt met – bij voorkeur- tenminste twee contactpersonen. Dit betekent dat de door u gekozen contactpersonen 24/7 bereikbaar moeten zijn. Is een van uw contactpersonen op vakantie, dan geeft u dat telefonisch aan ons door en wij passen dat aan.

Professionele alarmopvolging ViVa!
Dit houdt in dat er bij een alarmoproep direct professionele zorgverleners worden gewaarschuwd. Wilt u hier gebruik van maken, dan is het afnemen van een Clavisio sleutelkluis via ViVa! verplicht.

Hoe snel is er iemand bij mij, na alarmeren?

Er ontstaat direct verbinding met de meldkamer en de centralist vraagt wat er precies aan de hand is. In geval van nood wordt het ambulante team benaderd en is er binnen (maximaal!) 30 minuten een zorgmedewerker ter plaatse.

Toegang met een sleutelkluis

Het is belangrijk dat zorgverleners snel in uw woning kunnen als het nodig is. Dat kan dankzij de sleutelkluis. Een veilige en compacte kluis, voorzien van een politiekeurmerk, die buiten bij uw voordeur wordt bevestigd. De zorgverlener kan met een speciale sleutel de sleutelkluis openmaken, haalt uw voordeursleutel eruit en kan daarna uw voordeur openen.

ViVa! gebruikt de Clavisio sleutelkluis ook als toegangsoplossing bij cliënten in de wijk, die niet zelf de voordeur kunnen open doen voor de zorgmedewerker. Dit wordt uiteraard in overleg met u aangevraagd en geplaatst.

WLZ-indicatie

Indien u gebruik maakt van vergoeding vanuit de WLZ (Wet langdurige zorg), betaalt u geen abonnementskosten voor personenalarmering. Het is dan belangrijk dat u op het aanvraagformulier aangeeft dat u een WLZ-indicatie heeft. 

Contact

U kunt ViVa! Ledenservice op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur bereiken via:
Telefoon: 088 - 995 88 22
E-mail: ledenservice@vivazorggroep.nl

Klant Informatie Centrum

Beschikbaar om te chatten

Start chat
Wij gebruiken cookies voor een optimale gebruikservaring. Door gebruik te maken van onze website stemt u hiermee in. Meer weten?